افسردگی اساسی(MDD)
افسردگی اساسی(MDD) و درمان آن با rTMS
2021-07-31
تشخیص آلزایمر با ارزیابی شناختی در بزرگسالان
پیش بینی آلزایمر با ارزیابی شناختی در بزرگسالان
2021-08-08

تجزیه و تحلیل QEEG برای تشخیص زودهنگام اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال پیچیده و ناهمگن است که براساس علائم رفتاری در طی سال دوم زندگی یا بعد از آن تشخیص داده می شود. اوتیسم بر روی رشد عادی مغز تاثیرگذاشته و روابط اجتماعی، برقراری ارتباط، علایق و رفتارهای شخص را تحت تاثیر قرارمی دهد.

یکی از کاربردی ترین روش ها برای تشخیص بیماری اوتیسم استفاده از سیگنال QEEG است زیرا این سیگنال ها دقیقا بیانگر عملکرد مغز هستند.

الکتروانسفالوگرافی کمی(QEEG)

الکتروانسفالوگرافی کمی(QEEG) یا نقشه مغزی ، یکی از به روزترین و پر استفاده‌ترین ابزارهای تصویر برداری عملکردی از مغز می‌باشد. در نقشه مغزی ، با استفاده از دستگاه QEEG و بسته به نوع اختلال، عملکرد نواحی سطحی و عمقی مغز مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌تواند اطلاعات زیادی را در رابطه با نوع اختلال، علائم ناشی از اختلال و انتخاب درمان مناسب در اختیار پزشک قرار دهد.در روش‌های سنتی ثبت امواج  EEG، این امواج تنها نشان دهنده عملکرد سطحی مغز بوده، و اطلاعاتی از عمق مغز در اختیار قرار نمی‌گیرد، ولی امروزه با استفاده از نرم افزارهای پیچیده مانند  Loreta، اطلاعات بسیار مفید و کاربردی از عملکرد نواحی عمقی قشر مغز و نیز عملکرد شبکه‌های مغزی بدست می‌آید. بنابراین بیشترین کاربرد QEEG در رابطه با کمک به تشخیص و انتخاب درمان در اختلالات روانپزشکی می‌باشد و همچنین از این روش می‌توان به منظور تعیین پروتکل درمانی استفاده نمود.

نتایج به دست آمده حاکی از این است که این مدل یعنی الکتروانسفالوگرام با دقت ۸۸ ،%نسبت به سایر مدل ها از دقت بالاتری در تشخیص این بیماری برخوردار است.

مطالب مرتبط: تشخیص افسردگی با QEEG ، درمان اوتیسم با توانبخشی شناختی

منبع : Bosl, W.J., Tager-Flusberg, H. & Nelson, C.A. EEG Analytics for Early Detection of Autism Spectrum Disorder: A data-driven approach. Sci Rep ۸, ۶۸۲۸ (۲۰۱۸). https://doi.org/10.1038/s41598-018-24318-x

بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *