اختلالات یادگیری

کودکان بسیاری هستند که با وجود ضریب هوشی بالا ،در یادگیری برخی از دروس با مشکل مواجه می‌شوند. والدین نیز از این رفتار کودکشان تعجب می‌کنند و نمی‌دانند که به راستی ریشه مشکل کجاست؟. این کودکان اغلب دچار اختلال یادگیری هستند. اختلالی که اگر به موقع تشخیص و درمان شود فرد را از آسیب‌های شدید روحی و روانی که در سال‌های آینده ممکن است به آن‌ها دچار شود، در امان نگه می‌دارد؛ بنابراین آگاهی والدین و معلمان از علائم این اختلال ضروری است.

اختلال یادگیری چیست؟

 کودکان دچار اختلال یادگیری دارای هوش طبیعی هستند، ولی در یادگیری برخی از دروس با مشکل مواجه می‌شوند.این اختلال شامل اختلال یادگیری در خواندن، نوشتن و ریاضیات است. کودک دچار اختلال یادگیری می‌تواند در یکی از این موارد و یا هر سه مورد با مشکل مواجه باشد.

کودکان دارای اختلال یادگیری چه ویژگی‌هایی دارند؟

کودکان دچار اختلال یادگیری معمولا در ادراک دیداری، شنیداری، توجه، تمرکز و هجی کردن کلمات مشکلات خاصی را نشان می‌دهند که والدین در اغلب این موارد برای برطرف کردن این مشکلات کودکشان را به کلاس‌های خصوصی گوناگون می‌فرستند و فشار زیادی را بر کودک وارد می‌کنند. در حالی که باید به این نکته توجه داشت که کلاس‌های جبرانی و معلمان خصوصی مداخله درمانی مناسبی برای کودکان دچار اختلال یادگیری نیست. اختلال یادگیری علاوه بر اینکه سبب افت تحصیلی دانش آموز می‌شود، زمینه را برای بروز اختلالات دیگر همچون اختلالات رفتاری، اضطراب، افسردگی، فرار از مدرسه و نداشتن رغبت به درس خواندن نیز فراهم می‌کند.

درمان اختلالات یادگیری ممکن است؟

اختلال یادگیری اختلالی دائمی است، ولی  با تشخیص و مداخله به موقع می‌توان مهارت‌های کودک را به سطح بهینه‌ای رساند که همچون سایر افراد زندگی طبیعی داشته باشد. امروزه کودکان در معرض خطر ابتلا به یادگیری دردوران پیش از دبستان قابل شناسایی هستند. بنابراین در این صورت شاید بتوان گفت که می‌توان این اختلال را به طور کامل درمان کرد.معمولاً این اختلال در پسر‌ها نسبت به دختران بیشتر مشاهده می‌شود. کودکان دچار اختلال یادگیری باید برای بهبودی به درمانگرانی مراجعه کنند که علاوه بر داشتن تحصیلات دانشگاهی دوره‌های تخصصی ویژه در زمینه اختلال یادگیری را نیز گذرانده باشند. درمان اختلالات یادگیری، یک درمان چند وجهی بوده و معمولا برای درمان این اختلال، از نوروفیدبک، بازتوانی شناختی و آموزش ویژه به صورت همزمان استفاده می‌شود.