بازتوانی شناختی در منزل

بازتوانی شناختی یا همان Brain fitness، به مجموعه فرایند و تمارینی گفته می‌شود که از آنها برای تقویت عملکرد مغز و به عبارتی دوپینگ مغزی استفاده می‌گردد. این فرایند همانند ورزش روزانه که سبب حفظ سلامتی جسمی و تقویت عضلات و ماهیچه‌ها می‌گردد، سبب تقویت توانمندی‌های مغزی مانند توجه و تمرکز شده و از آسیب‌های احتمالی مانند فراموشی و آلزایمر جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، انجام تمرینات شناختی به صورت روزانه همانند تمرینات منظم و روزانه ورزشی، فواید زیادی را برای عملکرد مغز به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه امروزه حضور روزانه در کلینیک‌ها و فضای درمانی به منظور انجام تمرینات شناختی، برای بسیاری میسر نمی‌باشد، بنابراین علوم کامپیوتر و ارتباطات به کمک ما آمده است بخشی از فرایند بازتوانی شناختی در منزل و یا در محیط کار خارج از محیط کلینیک (تحت نظر متخصصین امر) انجام گیرد.

بدین منظور، بخش بازتوانی شناختی در منزل، با عنوان کلینیک در منزل، برای اولین بار در شمال غرب کشور با همکاری مرکز نوروتراپی آسایش و شرکت فناوران شناختی پارس، زیر نظر دانشگاه تهران، ایجاد شده است. بازتوانی شناختی در منزل، خدمتی نو و متفاوت می‌باشد و کمک می‌کند تا افراد با سنین و شرایط متفاوت عملکردی مغز، بدون مراجعه به کلینیک، از خدمات بازتوانی کامپیوتری بهره‌مند شوند و توانمندی‌های شناختی خود را با اختصاص روزانه تنها ۱۵-۲۰ دقیقه، تقویت نمایند. کودکان و افراد بزرگسال فارغ از سن و سطح توانمندی شناختی می‌توانند به منظور تقویت توجه و تمرکز، حافظه و بهبود سرعت پردازش اطلاعات در مغز، از این بخش استفاده نمایند.

موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، کلیه فرایند، زیر نظر متخصصین مربوطه بوده و کلیه تمرینات طراحی شده، منحصر و متناسب با توانمندی‌های مغزی هر فرد می‌باشد و با سایر افراد متفاوت خواهد بود. به منظور استفاده از این بخش، میتوانید ضمن تماس با مرکز و تهیه شناسه و رمز عبور و انجام تست‌های اولیه، از این لینک وارد بخش بازتوانی شناختی در منزل شوید.

کلینیک در منزل