rTMS و تأثیر آن بر بیماران اسکیزوفرنی
rTMS و تأثیر آن بر بیماران اسکیزوفرنی
2023-10-02
اثر rTMS بر عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به بیش فعالی
rTMS و اثر آن بر عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به بیش فعالی
2023-10-31

تشخیص افسردگی پس از سکته مغزی و تشخیص آن با EEG

تشخیص افسردگی پس از سکته مغزی با EEG

سکته مغزی دومین علت شایع مرگ در افراد بالای ۶۰ سال و پنجمین علت عمده مرگ و میر در افراد ۱۵ تا ۵۹ ساله است. با توجه به اختلال سکته مغزی، شرایط عصبی-روانی شایع ترین دسته در بین بازماندگان است.
عوارضی مانند افسردگی پس از سکته مغزی (PSD) که با تاخیر در بهبودی و افزایش مرگ و میر مرتبط است، بر کیفیت زندگی بازماندگان سکته تاثیر منفی می گذارد.
علیرغم اینکه PSD یک عارضه شایع و طولانی مدت سکته مغزی است اغلب تشخیص داده نمی شود. شیوع آن می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، با چندین گزارش که محدوده بین ۱۱-۶۱٪ و اوج بین سه تا شش ماه پس از رویداد را نشان می دهد .
ارتباط بین سکته مغزی و افسردگی برای سال‌ها مورد تحقیق قرار گرفته است و نشان می‌دهد که علائم افسردگی در بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی پس از حوادث مغزی به طور قابل‌توجهی شایع‌تر از بیماران با اختلالات فیزیکی مشابه است.
به دلیل وضوح زمانی بسیار دقیق، qEEG می تواند تغییراتی را در فعالیت مغزی بیماران مبتلا به افسردگی نشان دهد. نسبت‌های خاص qEEG، مانند نسبت (دلتا + تتا) / (آلفا + بتا) (DTABR) یا نسبت دلتا به آلفا (DAR)، می‌توانند به مشاهده تکامل بیماران سکته مغزی، به‌ویژه در دوره حاد کمک کنند .علاوه بر این، هم DAR و هم DTABR می‌توانند اطلاعات معنی‌داری در مورد نتیجه بیماران پس از سکته مغزی ارائه دهد.
مقاله حاضر میتواند برای تشخیص افسردگی پس از سکته مغزی (PSD) و تشخیص بیماری های عصبی و روانی در آینده کمک کند.

مطالب مرتبط:  نقشه مغزی در تبریز ، استفاده از لورتا نوروفیدبک برای درمان اختلالات افسردگی و اضطراب در تبریز


منبع : Livinț Popa, L.; Chira, D.; Dăbală, V.; Hapca, E.; Popescu, B.O.; Dina, C.; Cherecheș, R.; Strilciuc, Ș.; Mureșanu, D.F. Quantitative EEG as a Biomarker in Evaluating Post-Stroke Depression. Diagnostics ۲۰۲۳۱۳, ۴۹٫ https://doi.org/10.3390/diagnostics13010049

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *