تشخیص افسردگی پس از سکته مغزی و تشخیص آن با EEG
تشخیص افسردگی پس از سکته مغزی و تشخیص آن با EEG
2023-10-28
اثر بخشی ریتالین در کودکان مبتلا به بیش فعالی تحت آموزش نوروفیدبک
بیش فعالی و درمان آن با ریتالین و نوروفیدبک
2023-11-25

اثر rTMS بر عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به بیش فعالی

اثر rTMS بر عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به بیش فعالی

اختلال نقص توجه / بیش فعالی معمولاً با علائم رفتاری بی توجهی و یا بیش فعالی تکانشگری نامناسب نمایان می‌شود. در حالی که درمان ترکیبی با مداخلات دارویی و رفتاری معمولاً برای کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود، ولی چالش‌ها همچنان به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو و همچنین عدم رضایت‌بخشی در پاسخ درمانی به مداخلات رفتاری در بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به ADHD وجود دارد. علاوه بر این، علائم بی توجهی می تواند تا بزرگسالی در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از کودکان مبتلا به این عارضه باقی بماند، و از طرفی درمان در بزرگسالی به دلیل بروز همزمان مشکلات خلقی و اختلالات روانی اجتماعی، چالش دیگری را برای پزشکان ایجاد می کند.
بنابراین، اهداف مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی درمانی rTMS با تمرکز بر بهبود عملکردهای شناختی در کودکان و‌ نوجوانان مبتات به بیش فعالی می‌باشد.
در مطاله حاضر عملکردهای شناختی ۱۸۹ شرکت کننده با میانگین سنی۳۲-۸ سال از طریق ابزارهای استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از دریافت پروتکل درمانی و اتمام جلسات درمانی نتایج نشان داد که rTMS برای بهبود توجه پایدار و سرعت پردازش در بیماران مبتلا به ADHD موثر می‌باشد.
بنابراین دستگاه rTMS می‌تواند ابزاری مفید برای بهبود عملکرد های شناختی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و به طور کلی روشی برای درمان بیش فعالی باشد.

مطالب مرتبط:  درمان بیش فعالی با لورتا نوروفیدبک در تبریز ، استفاده از rTMS برای درمان اضطراب


منبع : Chen, YH., Liang, SC., Sun, CK. et al. A meta-analysis on the therapeutic efficacy of repetitive transcranial magnetic stimulation for cognitive functions in attention-deficit/hyperactivity disorders. BMC Psychiatry ۲۳, ۷۵۶ (۲۰۲۳). https://doi.org/10.1186/s12888-023-05261-2

بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *