درمان افسردگی بدون دارو با tDCS
درمان افسردگی بدون دارو با tDCS
2023-12-18

تشخیص اختلال دوقطبی با نقشه مغزی (QEEG)

در گذشت از اختلال دو قطبی به عنوان اختلال شیدایی-افسردگی یاد می شد. فردی که به اختلال دوقطبی مبتلا باشد، حالات مختلفی از دوره‌های شیدایی و فرازهای احساسی (مانیا و‌ هایپومانیا) و دوره‌های افسردگی و نشیب‌های روانی (دپرسیون) را تجربه می‌کند.
هنگامی‌ که شخصیت دوقطبی به علایم افسردگی دچار میشود، احساس ناراحتی و ناامیدی پیدا می‌کند. معمولا در این اپیزود، فرد نسبت به فعالیت‌های روتین روزمره اشتیاقی ندارد. او برای انجام فعالیت‌های جدید هم تمایلی نشان نمی‌دهد. هنگامی‌که مود و حالت روانی فرد به مانیا یا همان شیدایی تغییر می‌کند (و یا‌ هایپومانیا که حالت خفیف‌تر مانیا است)، رفتارهایی پرانرژی از خود نشان‌ می‌‌دهد. همچنین نسبت به بیشتر مسائل اطراف خود، اشتیاق بی‌اندازه و غیرعادی نشان‌می‌‌دهد.
باتوجه به مشکلات فردی و اجتماعی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در فاز افسردگی و با در نظر گرفتن این مسئله که هیچ معیار خاصی برای پیش بینی اینکه کدام یک از بیماران افسرده تک قطبی ممکن است به فاز شیدایی نیز تغییر حالت دهند وجود ندارد، مطالعه در این مورد از ضرورت بالایی برخوردار است.
ابزار های مختلفی برای تشخیص فاز های اختلال دوقطبی وجود دارد. اعم از: تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، تصویر برداری تشدید مغناطیسی عملکردی (FMRI)، الکترو انسفالوگرافی کمی یا همان QEEG و پتانسیل های مرتبط با رویداد (ERP) . ولی اینکه کدام یک از روش ها سودمند و دقیق تر است جای سوال است.

روش تحقیق

 طی این مطالعه علاوه بر مصاحبه بالینی، از پرسشنامه های  همیلتون و یانگ و هم استفاده شده است . از هر بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی به مدت ۷ دقیقه QEEG در حالت استراحت ضبط شد و بر اساس تشخیص اولیه، بیماران به سه گروه ی MS، MDD و BD  دسته بندی شدند.

یافته های این مطالعه، نشان داد بیماران مبتلا به MS  ( افسردگی که بعد از دوره ای به فاز مانیا تبدیل شده است) در مقایسه با بیمارانی که تشخیص انها هیچ تغیری نکرد (افسردگی) در نیمکره چپ، فعالیت‌های با فرکانس بالا  دارند. در مقابل، در نمیکره راست، فعالیت امواج فرکانس پایین در نواحی اهیانه ای و پس سری دچار افزایش شده است.

از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که جستجوی نشانگرهای الکتروفیزیولوژیکی  اعم از مارکرهای QEEG دارای مزایای متمایز تکرارپذیری هستند. به خصوص، غیرتهاجمی بودن، مقرون به صرفه بودن از نظر هزینه، می تواند پیش بینی کننده های خوبی را برای تشخیص اختلال دوقطبی در فاز افسردگی فراهم سازد.

مطالب مرتبط: نقشه مغزی(QEEG) ، اثر tDCS بر اختلال دوقطبی


منبع : Arıkan MK, İlhan R, Özulucan MT, Esmeray MT, Günver MG. Predictive Value of qEEG in Manic Switch of Depressed Patients. Clinical EEG and Neuroscience. 2023;0(0). doi:10.1177/15500594231190278

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *