تشخیص اوتیسم QEEG
تشخیص اوتیسم با QEEG
2021-08-04
بررسی روش های موثر بر توجه بینایی کودکان ADHD
مقایسه نوروفیدبک و مداخلات حرکتی-ادراکی در توجه بینایی کودکان مبتلا به ADHD
2021-08-11

استفاده از ارزیابی شناختی برای پیش بینی آلزایمر افراد بزرگسال

بیماری آلزایمر میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و درمان شناخته شده ای ندارد، ولی برای این بیماری تشخیص زودرس و‌ به موقع از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد.علاوه بر ارزیابی اختلالات حافظه ، زوال عقل باعث تغیرات اساسی در تولید گفتار به ویژه ویژگی های واژگانی_معنایی می شود.تشخیص علائم اولیه اختلال شناختی اغلب شامل غربالگری اولیه یا ارزیابی شناختی و به دنبال آن آزمایش عصب روانشناختی جامع عملکرد شناختی است و همچنین مدیریت و تفسیر ارزیابی ها به متخصص و زمان قابل توجهی نیاز دارد.
در طی یک تحقیق انجام شده روی چند افراد مسن سالم و افراد در معرض ابتلا ، بررسی کردند که آیا مراحل اولیه کاهش شناختی را می توان با استفاده از محاسبه خودکار ویژگی های واژگانی-معنایی گفتار شرکت کنندگان را شناسایی کرد یا خیر ، که با استفاده از آزمون ها و توصیف تصاویر و توضیحات جمع آوری شد.

در نهایت در طی یک سال به این نتیجه رسیدند که ویژگی های واژگانی-معنایی گفتار شرکت کنندگان با وضعیت شناختی در همان مراجعین ارتباط معنی داری داشت و با افت توانایی های تکلمی در افراد در معرض ابتلا به این بیماری همراه بودبه عبارتی گفتار می تواند یک‌ معیار تشخیصی مفید برای پیش بینی بیماری آلزایمر و در نهایت راهی برای استفاده از ارزیابی و نظارت بیشتر و تخصصی تر برای این افراد باشد.

مطالب مرتبط: بررسی علائم جدید بیماری آلزایمر ، اثر نوروفیدبک بر آلزایمر

منبع : Ostrand, R., & Gunstad, J. (2021). Using Automatic Assessment of Speech Production to Predict Current and Future Cognitive Function in Older Adults. Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology۳۴(۵), ۳۵۷–۳۶۹٫

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *