تغییر شخصیت در اثر آسیب مغزی
تغییر شخصیت در اثر آسیب مغزی
2020-03-02
نوروفیدبک
تأثیر نوروفیدبک در کمتر از یک ساعت
2020-03-12

درمان اوتیسم با توانبخشی شناختی

توانبخشی شناختی برای کودکان مبتلا به اوتیسم با بررسی و مشاهده وضعیت ذهنی و محیط تعاملی آن ها

در سال‌های اخیر، توجه زیادی به برخی از بیماری‌های نوروبیولوژیکی کودکان از جمله اوتیسم (Autism Spectrum Disorder) جلب شده است. اوتیسم بیماری است که منجر به ایجاد مشکلاتی درگفتار، انجام مهارت‌های اجتماعی و نیز بروز حرکات تکراری، کلیشه‌ای و رفتارهای بی هدف می‌شود. اوتیسم شامل اختلالات پیچیده‌ای است که پاتوژن آن‌ها بطور دقیق مشخص نشده است. با توجه به این‌که بیماری اوتیسم یک طیف گسترده ای از اختلالات است و مکانیسم های دخیل در آن مشخص نشده است.

استفاده از محیط مجازی برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم (Autism)

این مطالعه یک پروتکل درمانی برای اوتیسم با توانبخشی شناختی طراحی کرده است که شامل محیط تعاملی مجازی طراحی شده به تجزیه و تحلیل سه سطح از اختلال شناختی عملکرد های اسیب دیده مانند توجه، استدلال، احساسات، رفتار اجتماعی، تصمیم گیری و درک زبان می‌پردازد. در این محیط تعاملی مجازی روی رفتارهای کودکان کار شده و درمانگران رفتارهای این کودکان را بررسی کرده اند پس از طی جلسات و اتمام درمان، والدین مشاهده کرده اند که این رفتارهای کودکان در محیط واقعی نیز بهبود یافته و این درمان تاثیر گزار تر بوده است. از آنجایی‌که درمان افرادی که از بیماری اوتیسم رنج می‌برند یک چالش مهم به حساب می‌آید، امید است با طراحی بیشتر پروتکل های درمانی برای درمان بیماری اوتیسم، اهداف درمانی امیدبخشی حاصل آید. 


منبع : Dhamodharan, T., Thomas, M., Ramdoss, S., JothiKumar, K., SaravanaSundharam, S., Muthuramalingam, B., … & Buddhan, S. (2020, February). Cognitive Rehabilitation for Autism Children Mental Status Observation Using Virtual Reality Based Interactive Environment. In International Conference on Intelligent Human Systems Integration (pp. 1213-1218). Springer, Cham.‏

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *