درمان ADHD با tDCS
درمان کودکان مبتلا به ADHD با tDCS
2018-12-24
درمان پارکینسون با tCDS
درمان پارکینسون با tDCS
2019-01-26

اثر بازی های رایانه ای بر مغز

آیا بازی های رایانه ای بازی میکنید؟ اگر جواب شما مثبت است، در نتیجه از اثر بازی های رایانه ای بر مغز باید آگاه باشید. بازی های ویدئویی در حال متداول شدن هستند و به طور فزاینده ای بزرگسالان به آن روی آورده اند. در حال حاضر، میانگین سن گیمرها افزایش یافته و در سال ۲۰۱۶ ، ۳۵ سال برآورد شده است. تغییر تکنولوژی نیز به این معنی است که افراد بیشتری در معرض بازی های ویدئویی قرار می گیرند. اکثر گیمرها با رایانه های رومیزی و یا کنسول  بازی می کنند، اما نسل جدیدی از گیمرها ظهور کرده است، که در گوشی های هوشمند و تبلت ها  بازی می کنند. بنابراین، ما می دانیم که بازی های ویدئویی به طور فزاینده ای شکلی از سرگرمی هستند، اما آیا آنها بر مغز و رفتار ما تاثیر می گذارد؟

در طول سالها رسانه ها ادعاهای مختلفی درباره بازی های ویدئویی و تاثیر آنها بر سلامت و شادی ما ارائه کرده اند. Palaus  و همکارانش بررسی کردند که آیا تا به امروز تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه بازی های ویدئویی بر ساختار و فعالیت مغز ما تأثیر می گذارند، دیده شده است یا نه. آنها نتایج ۱۱۶ پژوهش علمی را جمع آوری کردند، ۲۲ مورد آن تغییرات ساختاری مغز را مورد بررسی قرار داده و ۱۰۰ مورد تغییرات در عملکرد مغز و یا رفتار آنها را مورد بررسی قرار دادند. مطالعات نشان می دهد که بازی های ویدئویی می تواند عملکرد مغز ما و حتی ساختار آنها را تغییر دهد. به عنوان مثال، بازی های ویدئویی توجه ما را تحت تاثیر قرار می دهد و برخی از مطالعات نشان می دهد که گیمرها در چندین نوع توجه، مانند توجه مداوم یا توجه انتخابی عملکرد بهتری نشان می دهند.

مناطقی که تحت تاثیر قرار میگیرند

مناطق مغزی که در توجه درگیرند، در گیمرها کارآیی بیشتری داشته و نیاز به فعال سازی کمتری دارند تا توجه بیشتری به تکالیف نشان دهند. همچنین شواهدی وجود دارد که بازی های ویدئویی می توانند حجم و کارایی مناطق مغزی مربوط به مهارت های دیداری-فضایی را افزایش دهند. بازی های ویدئویی می توانند اعتیاد آورنیز باشند و این نوع اعتیاد به نام “اختلال بازی اینترنتی” است. محققان تغییرات کارکردی و ساختاری در سیستم پاداش عصبی را در معتادان به بازی به دست آوردند. این تغییرات عصبی اساسا مشابه آنچه در سایر اختلالات اعتیاد مشاهده شده، دیده می شود.

بنابراین،  این تغییرات مغزی به چه معنی ایست؟ “ما بر اینکه مغز چگونه به بازی های اینترنتی واکنش می دهد تمرکز کردیم، اما این اثرات همیشه قابل تعمیم به زندگی واقعی نیستند.” Palaus توضیح می دهد: همانطور که بازی های ویدئویی هنوز کاملا جدید هستند، تحقیقات در مورد اثرات آن فعلا در اول راه است. به عنوان مثال، ما هنوز در حال بررسی این موضوع هستیم که چه جنبه ای از بازی ها بر مناطق مغزی و چگونگه بر آن تأثیر می گذارد. “احتمال دارد که بازی های ویدئویی هر دو جنبه مثبت (در مورد توجه، مهارت های بصری و حرکتی) و جنبه  منفی (خطر اعتیاد) داشته باشند، و ضروری است که ما این پیچیدگی را بپذیریم”.

بیشتر بدانید

 

5 دیدگاه

  1. عالییییییییییییییییی

  2. کلیپ گفت:

    خوشمان امد

  3. کلیپ گفت:

    عالی قشنگ بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *