اثر توانبخشی شناختی بر عملکرد شناختی افرادد بهبود یافته سرطانی
اثر بازتوانی شناختی بر بیماران بهبود یافته سرطانی
2020-05-06
تأثیر آنتی اکسیدان‌ بر بیماران روان پریش
تأثیر آنتی اکسیدان‌ بر درمان بیماران روان پریش
2020-07-04

درمان نوروفیدبک کمک کننده برای بهبود حافظه فعال در کودکان مبتلا به ADHD

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی از ضعف حافظه فعال رنج می برند؛ که این نیز می‌تواند اثر نامطلوبی در عملکرد تحصیلی این کودکان بگذارد. بنابراین درمان و تقویت عملکردهای شناختی در این کودکان حائز اهمیت می باشد. درمان نوروفیدبک ممکن است باعث افزایش حافظه فعال و ارائه یک راه حل برای این مشکل باشد. در راستای این مشکلات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هومانیتاس ایتالیا به بررسی اموزش نوروفیدبک برای تقویت حافظه فعال این کودکان پرداخته اند؛به طوری که اثر ان را در طولانی مدت نیز بررسی کرده اند.

در این مقاله قبل از شروع درمان مراجعین از لحاظ عملکرد حافظه فعال ارزیابی شده اند. بعد از جلسات آموزش نوروفیدبک با امواج تتا و بتا در محدوده های تعیین شده برای حدود ۱۰ هفته انجام شد که آموزش پارامترها برای افزایش دامنه در بتا و کاهش دامنه در تتا تنظیم شده بود. بعد از اتمام درمان دوباره مراجعین از لحاظ عمکلرد حافظه فعال ارزیابی شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که از نظر آماری بهبود قابل توجهی در حافظه فعال در این کودکان شده بود. حتی اثرات مفید و پایدار این درمان تا یک سال بعد نیز ماندگار بود. بنابراین درمان با نوروفیدبک به عنوان یک درمان مفید برای تقویت عملکردهای شناختی مناسب می باشد.


منبع : Dobrakowski, P., & Łebecka, G. (2020). Individualized Neurofeedback Training May Help Achieve Long-Term Improvement of Working Memory in Children With ADHD. Clinical EEG and Neuroscience, ۵۱(۲), ۹۴-۱۰۱٫

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *