بازتوانی شناختی
تاثیر بازتوانی شناختی بر بهبود اضطراب کودکان
2020-02-16
توانبخشی شناختی اوتیسم
درمان اوتیسم با توانبخشی شناختی
2020-03-04

آسیب مغزی به هر قسمت از ناحیه لوب فرونتال ، می تواند در ادامه اثرات عمیقی بر عملکردهای شناختی و روانشناختی فرد داشته باشد.

تغییر شخصیت در اثر آسیب مغزی

ناحیه لوب فرونتال:

مغز انسان به چهار لوب تقسیم می شود: فرونتال، تمپورال، پریتال، اکسیپیتال. لوب فرونتال در قسمت جلوی مغز قرار داشته و دقیقاً از پشت ابرو شروع شده و طی پیشانی را بالا می‌رود و سپس حدود یک سوم بالای سر را می‌پوشاند. لوب فرونتال مسئول شکل دادن به رفتارهای قابل مشاهده و خصوصیات شخصیتی از قبیل حرکات اختیاری، کنترل تکانه، حل مسئله، انگیزش و کنترل رفتارهای جنسی و اجتماعی می‌باشد. نواحی چپ و راست لوب فرونتال عملکردهای تقریبا متفاوتی دارند. سمت راست بیشتر با مهارت های غیر کلامی و سمت چپ با عملکردهای زبانی همراه است و در عین حال نیز هر دو ناحیه راست و چپ با یکدیگر در ارتباط هستند. بنابراین آسیب مغزی به هر قسمت از لوب فرونتال، میتواند اثرات عمیق شناختی و روانشناختی بر عملکرد فرد داشته باشد.

آسیب به سر در لوب فرونتال:

آسیب به سر میتواند در دو حالت باز یا بسته اتفاق بیافتد. در ضربه مغزی باز، جمجمه نیز دچار آسیب و شکستگی می‌شود در حالی که درآسیب مغزی بسته، جمجمه دچار شکستگی یا سوراخ شدن نمی‌شود.با این وجود ممکن است در داخل مغز مویرگ ها و بافت ها دچار آسیب شود.. هر دو نوع آسیب می‌توانند منجر به عوارض کوتاه مدت و یا بلند مدت روانشناختی گردد. مانند: تغییر در آستانه صبر، افسردگی، عدم پاسخ به محرک های اجتماعی، تغییر در تمایلات و شاخصهای جنسی، مشکلات توجه و تمرکز، میل و گرایش به اعتیاد، رفتارهای تکانه ای و تغییر در مولفه‌های شخصیتی.

روشهای بررسی و درمان آسیب مغزی در لوب فرونتال:

اولین اقدام مهم در درمان آسیب مغزی، متوقف کردن خونریزی و مدیریت تورم به منظور جلوگیری از مرگ نورونها می باشد. معمولا برای تشخیص آسیب مغزی از روشهایی مانند رادیوگرافی و CT-scan استفاده می‌شود. در صورت نیاز به بررسی های بیشتر، میتوان از روشهایی مانند MRI نیز استفاده نمود. همچنین با توجه به ارتباط بسیار زیاد عملکرد ناحیه فرونتال با مولفه‌های شناختی و روانشناختی، نیاز خواهد بود تا ارزیابی های عصب-شناختی نیز به منظور بررسی آسیب‌های روانشناختی، شخصیتی و عملکردی مغز، انجام گیرد. این موضوع کمک زیادی به تعیین عمق آسیب عملکردی در مغز خواهد کرد. ممکن است به منظور کنترل خونریزی، نیاز به جراحی باشد. در ادامه، روشهای توانبخشی مانند توانبخشی شناختی و حرکتی، میتوانند کمک زیادی به جهت بازیابی عملکردی در مغز نمایند.


بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *