افسردگی نقشه مغزی
انتخاب بهترین روش برای درمان افسردگی با نقشه مغزی
2020-02-11
تغییر شخصیت در اثر آسیب مغزی
تغییر شخصیت در اثر آسیب مغزی
2020-03-02

تاثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه های اضطرابی در کودکان

امروزه اختلال‌های اضطرابی در بین کودکان بسیار شایع است و باعث کاهش کیفیت زندگی در آنها شده است.علائم استرس و اضطراب کودکان اغلب با تغییرات فیزیکی یا رفتاری ظاهر می شوند. کودکان نسبت به سن، شخصیت فردی و مهارت های مقابله اشان واکنش متفاوتی نشان می دهند و این می تواند باعث شود بسیاری از والدین از مسایل اساسی که ممکن است موجب رفتار کودک شود، چشم پوشی کنند. بنابراین استفاده از روش های درمانی مثل بازتوانی شناختی برای بهبود و کاهش اضطراب ، می‌تواند کمک بسیار مهمی در کنترل رفتاری و بهبود مولفه های شناختی شود.

در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه­ های اضطراب در کودکان پرداخته شده است. روش پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل که بر کودکان مبتلا به اختلال اضطراب ۸ تا ۱۲ ساله دبستانی انجام شده است.بنابراین یافته­ های پژوهش نشان داد که بازتوانی شناختی به طور معناداری باعث کاهش نمره کل اضطراب، اضطراب جدایی و اضطراب عمومی شده است. به‌طورکلی نتایج نشان داد بازتوانی شناختی باعث بهبود و ارتقاء مهارت‌های شناختی کودکان شده و در نتیجه بر کاهش اختلال‌های اضطراب تأثیر می ­گذارد.


منبع : Rahmanian M, Mohtarami S, Dehestani M. The Effect of Cognitive Rehabilitation Training on Improving Anxiety Symptoms in Children. jcmh. 2018; 5 (1) :48-58.

بیشتر بدانید

 

1 دیدگاه

  1. This work is articulate and well-researched.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *