توانبخشی شناختی
توانبخشی شناختی برای بیمارانی که جراحی تومور مغزی انجام داده اند
2021-03-01
tdcs افراد مسن
تأثیر tDCS در بهبود عملکرد های شناختی افراد مسن
2021-03-09

مقایسه انعطاف پذیری شناختی ، ریسک پذیری و زمان واکنش در افراد بزرگسال با و بدون ADHD

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال رشدی- عصبی است که جنبه های مختلف زندگی فردی از جمله عملکردهای شناختی را تحت تأثیر قرار می دهد.هدف پژوهش مقایسه مولفه های مختلف مانند انعطاف پذیری شناختی و ریسک پذیری مناسب بزرگسالان با و بدون ADHD است. برای این منظور ، از مقیاس رتبه بندی ADHD برای بزرگسالان Conners ’(CAARS) برای غربالگری ۵۸۰ دانشجوی دانشگاه تهران در ایران استفاده شد. از چهل شرکت کننده ای که بالاترین امتیاز را در CAARS کسب کردند ، دعوت به مصاحبه بالینی با یک روانپزشک شدند. این تشخیص براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) با استفاده از مقیاس رتبه بندی وندر یوتا (WURS) انجام شد. سرانجام ، سی فرد مبتلا به ADHD تشخیص داده شدند.

در همین حال ، ۳۰ دانش آموز با کمترین امتیاز در CAARS و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) به عنوان گروه کنترل وارد شدند. سپس دو گروه با استفاده از پرسشنامه  (CFI) و (IGT) مقایسه شدند.
نتایج ANOVA یک طرفه نشان داد که نمرات گروه مورد نظر در مولفه های انعطاف پذیری شناختی در بیماران نسبت به گروه کنترل به طور قابل توجهی پایین تر است. همچنین ، گروه ADHD نمرات کمتری در مورد ریسک پذیری مناسب داشته و زمان واکنش کوتاه تری داشتند.
یافته های مطالعه حاضر ممکن است به باز کردن راه های بیشتر در توانبخشی انعطاف پذیری شناختی و کنترل انگیزه های پاداش جویی و ریسک جویی کمک کند.


منبع : Comparison of cognitive flexibility, appropriate risk-taking and reaction time in individuals with and without adult ADHD

بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *