انعطاف پذیری شناختی
مقایسه انعطاف پذیری شناختی ، ریسک پذیری و زمان واکنش در افراد بزرگسال با و بدون ADHD
2021-03-06
کووید 19(کرونا)
تغییرات موجود در نوار مغزی بیماران دچار کرونا (COVID-19)
2021-04-10

تأثیر tDCS بر عملکردهای شناختی افراد مسن

تأثیر tDCS در بهبود عملکرد های شناختی افراد مسن

یکی از پیامدهای دوران سالمندی اختلال در عملکرد شناختی است که می تواند طیف وسیعی از مشکلات را در سالمندان و افراد مسن ایجاد نماید. تغییرات عملکرد شناختی ممکن است به عنوان یک نشانه زودرس قبل از بروز تظاهرات رفتاری دیده شود در نتیجه با بررسی این تغییرات و شناسایی زودهنگام سالمندان در معرض خطر، می توان گام مهمی در پیشگیری از نقایص شناختی و ناتوانی در این گروه پرخطر برداشت. هم چنین خاطرات کاذب با افزایش سن و کاهش عملکردهای شناختی در افراد مسن، افزایش پیدا می کنند و کاهش این خاطرات در بهبود شناخت و عملکردهای شناختی می تواند مفید باشد.

تحریک الکتریکی مغز (TDCS)

تحریک الکتریکی مغز (TDCS) یکی از روش های جدید تحریک سلول‌های مغزی است که بدون درد و غیر تهاجمی انجام می شود. در این روش یک جریان الکتریکی مستقیم بسیار ضعیف (۱ یا ۲ میلی آمپر) که توسط باتری‌های کوچک تولید می‌شود، به نواحی خاصی از مغز انسان فرستاده می شود و باعث می شود فعالیت سلول های مغز تعدیل و اصلاح شوند.

در راستای این عوامل محققین مجموعه روانشناسی اسپانیا به بررسی اثر tDCS بر افزایش شناخت، تشخیص واقعی و کاهش خاطرات کاذب( حافظه ساختگی) در افراد مسن پرداخته اند. روش پژوهش به این صورت انجام گرفت که پروتکل ۲۰ دقیقه ای روی ۲۹ فرد مسن سالم اجرا شد. به طور کلی، نتایج نشان داد که TDCS می تواند ابزاری مفید برای افزایش شناخت واقعی و کاهش شناخت نادرست در افراد مسن سالم باشد و باعث کاهش خطاهای حافظه و تسهیل یادآوری شود.

مطالب مرتبط: تأثیرات tdcs بر بهبود حافظه افراد مسن


منبع : Meléndez, J. C., Satorres, E., Pitarque, A., Delhom, I., Real, E., & Escudero, J. (2021). Effectiveness of tDCS at Improving Recognition and Reducing False Memories in Older Adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, ۱۸(۳), ۱۳۱۷٫‏

بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *