تأثیر آنتی اکسیدان‌ بر بیماران روان پریش
تأثیر آنتی اکسیدان‌ بر درمان بیماران روان پریش
2020-07-04
اضطراب اجتماعی زنان
تأثیر اضطراب بر عملکرد مغز و رفتار‌های اجتماعی زنان
2020-07-14

اثر tdcs بر اختلال دو قطبی و افسردگی

اثرات عصب شناختی روش درمانی tdcs در اختلال دو قطبی و افسردگی

در تحقیقات جدید یافت شده است که tdcs اثرات ضد افسردگی و هم چنین اثرات مفید عصب شناختی برای بهبود بیماران دوقطبی دارد. افسردگی جز اختلالات شایع می باشد که در صورت نادیده گرفتن آن، باعث آسیب به بهداشت روانی فرد می شود و زندگی فرد را مختل می کند. لذا درمان زودهنگام این اختلال باعث بهبود وضعیت روانی، شناختی و محیطی می شود. بنابراین مک کلینتاک از دانشمندان برجسته آمریکا با همکارنش به بررسی اثر tdcs بر اختلال افسردگی و دوقطبی پرداختند.

این پژوهش با هدف تعیین اثرات عصب شناختی tdcs بر روی بیماران افسردگی تک قطبی و دوقطبی بوده است. این مطالعه به صورت دو گروه ازمایش و کنترل برای بیست جلسه به مدت ۴ هفته انجام گرفته است. پژوهشگران پس از درمان دریافتند که tdcs علاوه بر بهبود مفید خلق منجر به بهبود در یادگیری کلامی، توجه انتخابی، سرعت پردازش اطلاعات و حافظه فعال این بیماران شده بود. این یافته ها نشان می دهد که tdcs اثر مثبت روی اختلال افسردگی تک قطبی و دوقطبی میگذارد. بنابراین tdcs می تواند یک درمان مفید برای درمان اختلال افسردگی و بهبود عملکردهای شناختی این بیماران پیشنهاد شود.


منبع : McClintock, S. M., Martin, D. M., Lisanby, S. H., Alonzo, A., McDonald, W. M., Aaronson, S. T., … & Loo, C. K. (2020). Neurocognitive effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar and bipolar depression: Findings from an international randomized controlled trial. Depression and anxiety, 37(3), 261-272.

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *