پیامدهای روانی کرونا (COVID-19)
پیامدهای روانی کرونا (COVID-19)
2022-08-27
اثربخشی نوروفیدبک بر بهبود عملکرد زمان واکنش ورزشکاران فوتبال
اثربخشی نوروفیدبک بر بهبود عملکرد زمان واکنش ورزشکاران فوتبال
2023-08-17

استفاده از QEEG در تشخیص بیماری آلزایمر 

بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال مغزی است که عمدتاً با انحطاط تدریجی نورون‌های مغز مشخص می‌شود. با پیشرفت بیماری، قطع ارتباط قشر مغز رخ می دهد که باعث نقص در حافظه و کاهش سایر قابلیت های شناختی می شود.اثرات مربوط به AD بر روی مغز بیمار را می توان با ابزارهای مختلفی شناسایی کرد، یکی از گزینه ها برای تشخیص آلزایمر، الکتروانسفالوگرام (QEEG) است که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می کند.

QEEG یک روش سریع و غیر تهاجمی است که وضوح زمانی بالایی را ارائه می دهد. با این حال، وضوح فضایی ندارد، به این معنی که دقیق ترین روش برای تشخیص اختلال مغزی نیست.
مطالعه حاضر با استفاده از تجزیه و تحلیل کمی سیگنال های QEEG، تفاوت های موجود در فعالیت مغزی بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر را در مقایسه با گروه کنترل سالم مورد بررسی قرار داد. دو نوع تجزیه و تحلیل انجام و مقایسه شد.

نتیجه

هر دو روش کمی بر روی یک مجموعه داده QEEG شامل ۲۰ بیمار مبتلا به AD(آلزایمر) تشخیص داده شده و ۲۰ فرد سالم همسان با سن (HC) استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده مزیت آنالیز اتصال عملکردی را در مقایسه با تحلیل طیفی نشان داد. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، بیماران مبتلا به آلزایمر یک قطع ارتباط قشر مغز را تجربه می کنند. بنابراین تشخیص و بررسی نواحی مختلف که تحت تأثیر این بیماری هستند، مهم است.
نقشه مغزی در ترکیب با تست های شناختی استاندارد که معمولا در غربالگری زوال عقل به کار می روند،می تواند تشخیص دقیق تری را برای بیمارانی که از علائم اولیه AD رنج می برند،ارائه دهد.

کلینیک آسایش در تبریز به عنوان اولین کلینیک در شمالغرب کشور، روش های درمانی متنوعی را برای درمان و کنترل آلزایمر ارائه می‌دهد که یکی از این روش‌ها، بازتوانی شناختی است.

مطالب مرتبط: نقشه مغزی در تبریز  ،بازتوانی شناختی در تبریز برای درمان آلزایمر


منبع : Frangopoulou, M.S.; Alimardani, M. qEEG Analysis in the Diagnosis of Alzheimer’s Disease: A Comparison of Functional Connectivity and Spectral Analysis. Appl. Sci. 2022۱۲, ۵۱۶۲٫ https://doi.org/10.3390/app12105162

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *