بیش فعالی عملکرد شناختی
تأثیر اختلال بیش فعالی بر عملکرد شناختی
2022-04-13
اثر بخشی tDCS برای بهبودی علایم قشر مغز اختلال وسواس اجباری
اثر بخشی tDCS برای بهبودی علایم اختلال وسواس اجباری
2022-04-20

لورتا نوروفیدبک به عنوان یک درمان بالقوه برای اختلالات افسردگی، اضطراب و اختلالات شناختی

لورتا نوروفیدبک (Loreta Neurofeedback) جدیدترین نسل از روش نوروفیدبک می‌باشد. در این روش، برخلاف نوروفیدبک سنتی که بازخورد تنها مبتنی بر فعالیت یک الکترود به شخص داده می‌شود، بازخورد مبتنی بر تعداد کانال‌های بیشتر (حداقل ۱۹ کانال) و مبتنی بر عملکرد عمقی قشر مغز می‌باشد. بنابراین درمان بسیار دقیق‌تر بوده و میزان اثرگذاری آن در مقایسه با نوروفیدبک معمولی بسیار بیشتر می‌باشد، همین عامل سبب می‌شود تا این روش در مقابل نوروفیدبک سنتی، اثر گذاری بسیار سریعتری داشته و معمولا تغییرات مورد نظر از همان جلسات ابتدایی در مراجع ایجاد می‌شود و که در نهایت سبب می‌شود تا درمان با جلسات کمتری در مقایسه با نوروفیدبک سنتی صورت پذیرد. در همین راستا محققین به بررسی اثر بخشی لورتا در اختلالات افسردگی، اضطراب و نقص شناختی پرداخته اند. در پژوهش حاضر ۲۳۵ بیمار مبتلا به این اختلالات تحت درمان لورتا قرار گرفته اند.

یافته های پژوهش پس از نقشه مغزی و ارزیابی شناختی بهبودی در این اختلالات را نشان می دهد. هم چنین لورتا نوروفیدبک قادر است علکردهای شناختی من جمله حافظه، پردازش اطلاعات و سایر اختلالات شناختی افراد مبتلا را بهبود بخشد. تجزیه و تحلیل داده ها حدود ۷۱٪ بهبودی هم در نقشه مغزی و هم در عملکردهای شناختی نشان می دهد. بنابراین این نتایج بسیار امیدوارکننده هستند و نشان دهنده اثر بخشی لورتا نوروفیدبک در درمان اختلال افسردگی و اضطرابی و تقویت شناختی می باشد.

مطالب مرتبط: لورتا نوروفیدبک  ، افسردگی ، اضطراب


منبع : Koberda, J. L. (2015). Z-score LORETA neurofeedback as a potential therapy in depression/anxiety and cognitive dysfunction. In Z Score Neurofeedback (pp. 93-113). Academic Press.‏

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *