تروما و کاهش عملکرد های شناختی در بزرگسالان
تروما و کاهش عملکرد های شناختی در بزرگسالان
2020-09-05
عوارض مصرف سیگار در عملکرد جنسی مردان
عوارض مصرف سیگار در عملکرد جنسی مردان
2020-10-19

فعالانه صحبت کردن به دو زبان در برابر اختلال شناختی محافظت می کند

فعالانه صحبت کردن به دو زبان در برابر اختلال شناختی محافظت می کند

دوزبانگی مادام العمر ممکن است به ذخیره شناختی (CR) در بیماری های نورودژنراتیو , که با تأخیر در سن بروز علائم در دو زبانه مبتلا به بیماری آلزایمر (AD) و اختلال شناختی خفیف (MCI) نشان داده شده است, کمک کند. با این حال ، برخی از مطالعات نتوانسته اند مزیت دوزبانه بودن را نشان دهند ، که نشان می دهد ممکن است بدلیل نوع و درجه دوزبانگی بستگی داشته باشد. در مطالعه حاضر ، این فرضیه را آزمایش کردند که دوزبانگی فعال (استفاده مداوم از دو زبان در مقابل بیان زبان دوم )ممکن است در برابر زوال شناختی محافظت کند. علاوه بر این ، این فرضیه که آیا دوزبانگی ممکن است به عنوان یک عامل CR یک منفعت یا برتری در سیستم کنترل اجرایی (EC) توضیح داده شود , نیز بررسی شده است.

برای انجام این کار ، اقدامات بالینی (سن شروع علائم شناختی ، سن اولین ویزیت پزشکی برای اختلالات شناختی و تشخیص آن) در بیماران مبتلا به MCI و بیماران مبتلا به AD با درجات مختلف تجربه زبان و استفاده از زبان کاتالان و اسپانیایی جمع آوری شدند. علاوه بر این ، همه شرکت کنندگان توسط چهار تست EC (کنترل اجرایی)و یک تست مربوط به بازشناسی حافظه طولانی مدت مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج…

 اول ، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که دوزبانگی فعال پیش بینی کننده قابل توجهی برای تاخیر در سن شروع برای تمام اقدامات بالینی در MCI است ، نه بیماران AD.

دوم ، تأثیر دوزبانگی فعال مستقل از شغل ، سطح تحصیلات و پیشرفت شغلی در طول زندگی افراد بود.

سرانجام ، اگرچه در تمام تسک های EC اثری از دوزبانگی فعال دیده نشد ، اما برای حل مسئله نتایج مثبت کاملا مشهود بود.

این نتایج در چارچوب فرضیه های CR مورد بحث قرار گرفت و نشان داد که مکانیسم های جبرانی ممکن است در برابر کاهش شناخت نقش محافظتی داشته باشند.


بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *