نوروفیدبک و مصرف غذا
استفاده از نوروفیدبک در کنترل مصرف غذا 
2021-09-01
تآثیر کرونا(COVID-19) بر وسواس(OCD)
تأثیر کرونا(COVID-19) بر افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)
2021-09-18

اثر طولانی مدت بازتوانی شناختی بدون توجه به وضعیت شناختی پیش از توانبخشی برای جانبازان با آسیب مغزی (TBI)

مشکلات مداوم در کارکردهای اجرایی (EF) پس از آسیب مغزی (TBI) رایج می باشد.بازتوانی شناختی می تواند به عنوان یک درمان موثر باشد، اما تأثیر پیشگیری از عملکرد عصبی شناختی در اثر طولانی مدت توانبخشی ناشناخته است. از آنجا که این اطلاعات می تواند بر برنامه ریزی درمان تاثیر بگذارد، در این پژوهش محققین رابطه بین وضعیت عصبی شناختی پیشگیرانه و اثرات طولانی مدت آموزش کارکردهای اجرایی را مورد بررسی قرار داده اند. بنابراین از بازتوانی شناختی(CRT) بر کارکردهای اجرایی برای جانبازان با TBI خفیف-شدید استفاده شد.

با استفاده از عملکرد عصبی شناختی پیشگیرانه، شرکت کنندگان به گروه های دارای مشکلات شناختی (CD) و گروه های شناختی طبیعی (CN) خوشه بندی شدند. پس از شش ماه آموزش توانبخشی EF، شرکت کنندگان یک مصاحبه تلفنی ساختار یافته و یک ارزیابی شناختی، همچنین پرسشنامه هایی که با استفاده از معیارهای استاندارد شده عملکرد شناختی،اغلب در تحقیقات TBI مورد استفاده قرار می گیرند، تکمیل شدند. نتایج پژوهش پس از بررسی های لازم، نشان می دهد گروه های دارای مشکل شناختی، بهبودی در زمینه یادگیری، حافظه و… را نشان می دهند.

نتایج تجزیه و تحلیل این احتمال را افزایش می دهد که جانبازان مبتلا به TBI مزمن ممکن است اثرات طولانی مدت توانبخشی کارکردهای اجرایی (EF) را نشان دهند. بنابراین درمان توانبخشی شناختی(CRT) می تواند به عنوان یک درمان و حتی به عنوان پیشگیری مورد استفاده قرار بگیرد.


مطالب مرتبط:  بازتوانی شناختی ، ارزیابی شناختی

منبع : Kornblith, E., Posecion, L., Abrams, G., Chen, A. J. W., Burciaga, J., D’Esposito, M., & Novakovic-Agopian, T. (2021). Long-Term Effect of Cognitive Rehabilitation Regardless of Prerehabilitation Cognitive Status for Veterans with TBI. Applied Neuropsychology: Adult, ۲۸(۴), ۴۳۶-۴۴۸٫l

بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *