درمان PTSD با rTMS
درمان PTSD با rTMS
2021-05-12
بیوفیدبک تنفس
بیوفیدبک تنفس برای افسران پلیس در یک محیط مجازی استرس زا
2021-06-16

نوروفیدبک روشی برای مدیریت استرس

نوروفیدبک روشی برای مدیریت استرس

نوروفیدبک یک روش یادگیری است که به فرد امکان می دهد الگوهای موج مغزی را در جهت سالم تغییر دهد. درک اینکه بین الگوهای فعال سازی مغز و وضعیت روانی و رفتاری فرد رابطه وجود دارد، تقریباً یک قرن پیش به انتشار هانس برگر در سال ۱۹۲۹ در مورد الکتروانسفالوگرام انسان (EEG) برمی گردد.این دو ایده اساس استفاده از نوروفیدبک برای مدیریت استرس است.
 امضاهای خاصی از امواج مغزی وجود دارد که با اضطراب و با نشخوار ، حالت های روانی مرتبط با استرس و سایر الگوهای مربوط به احساس آرامش در فرد ارتباط دارد. با آموزش نوروفیدبک ، فرد می تواند احساسات و توجه خود را تنظیم کند و بنابراین پاسخ خود را به استرس بهتر مدیریت کند. یک روانپزشک آلمانی، هانس برگر، در دهه ۱۹۲۰ فعالیت الکتریکی مغز انسان را مطالعه کرد و ضبط های خود را Das Elektroenkephalogramm یا EEG نامید. او امواج سینوسی با دامنه زیاد، امواج سینوسی حالت آرام و در حالت استراحت یا “آلفا” را نشان داد. دامنه کوچکتر، امواج ناهموار و سریعتر که هنگام فعالیت ذهنی شخص ظاهر می شوند، امواج مرتبه دوم یا “بتا” نامیده می شوند.
این نام های حروف یونانی همچنان مورد استفاده قرار می گیرند، امواج آلفا در حدود ۸-۱۲ چرخه در هر ثانیه (هرتز) و امواج بتا بالاتر از ۱۳ هرتز هستند. بعداً فرکانسهای کندتر دلتا (۱-۴ هرتز) و تتا (۴-۸ هرتز) نام گرفتند ، در حالی که فرکانسهای گاما بالاتر از ۳۰ هرتز است.
با استفاده از نوروفیدبک و بیوفیدبک، مراجع می تواند فرآیندهای فیزیولوژیکی را که در داخل بدن اتفاق می افتد تجسم کند و دقیقاً از عدم تعادل آگاهی ایجاد کند. این بازخورد به مراجع این امکان را می دهد تا یاد بگیرد چگونه آگاهی و مدیریت بیشتری نسبت به پاسخ خود به استرس داشته باشد. با تمرین مکرر، با گذشت زمان تجهیزات مورد نیاز نیست.

مطالب مرتبط: نوروفیدبک , درمان PTSD با نوروفیدبک


بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *