اثر نوروفیدبک بر حافظه بلند مدت
اثر نوروفیدبک بر حافظه بلند مدت
2021-12-18
تآثیر tDCS بر دمانس فرونتوتمپورال
تحریک مستقیم فراجمجمه ای در دمانس فرونتوتمپورال
2022-01-01

مداخلات روانشناحتی برای درمان اختلالات شناختی بیش فعالی

اختلال بیش فعالی و نقص توجه یکی از شایع ترین  اختلال عصبی رشدی در کودکان است و با خطر قابل توجهی از شکست تحصیلی، مشکلات بین فردی، بیماری روانی و بزهکاری همراه میباشد و برای درمان این اختلال مداخلات محدودی وجود دارد.

کمبود توجه و تمرکز، پرتحرکی، رفتارهای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی، تمایل به رفتارهای پرخطر،کم خوابی و بی قراری از بارزترین نشانه‌های افراد بیش فعال است. از دیگر نشانه‌ها می توان به موارد دیگری همچون رشد نامناسب و مشکل در حوزه رفتاری، اجتماعی، شناختی، تحصیلی و هیجانی اشاره کرد.
در مطالعه حاظر استفاده از مداخلات روانشناختی به جای استفاده از دارو درمانی برای بهبود این اختلال بیش فعالی مورد برسی قرار گرفته است.همچنین برای مقایسه ی میزان اثربخشی این مداخلات روانشناختی برای کودکان بیش فعال تحت درمان،قبل از شروع درمان و در پایان جلسات درمان آزمون هایی انجام شده است. در مطالعه حاظر مداخلات استفاده شده به چهار دسته از جمله: نوروفیدبک ، درمان شناختی-رفتاری، آموزش شناختی و تمرینات بدنی تقسیم بندی شدند. 

در نهایت، در پایان جلسات درمانی افراد دارای اختلال بیش فعالی، نتیجه ی آزمون های انجام شده نشان دهنده بهبودی عملکردهای شناختی مراجعین از جمله توجه و تمرکز، بازداری پاسخ ، انعطاف‌پذیری و حافظه کاری بود. این مطالعه تأثیر مثبت مداخلات روان‌شناختی را به جای استفاده از دارو درمانی برای درمان اختلال ADHD نشان می دهد.به کار گیری مداخلات غیردارویی از جمله نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری برای این کودکان می تواند مفید باشد‌.

مطالب مرتبط: تآثیر tDCS بر احساسات افراد بیش فعال ، درمان بیش فعالی  با نوروفیدبک

منبع : Bar Lambez, Anna Harwood-Gross, Elana Zion Golumbic, Yuri Rassovsky,Non-pharmacological interventions for cognitive difficulties in ADHD: A systematic review and meta-analysis,Journal of Psychiatric Research,Volume 120, 2020,Pages 40-55,ISSN 0022-3956
بیشتر بدانید

1 دیدگاه

  1. Wanda Zuk گفت:

    This website is a priceless source of information. I like the quality of your articles.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *