شباهت علائم ذهنی در افراد اوتیسم و بیش فعال
اوتیسم و بیش فعالی و شباهت آن در بزرگسالان
2021-11-20
نقش ژنتیک و محیط در بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی
بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی و نقش ژنتیک و محیط در آنها
2021-11-28

افزایش فعالیت فرکانس بتا در لوب گیجگاهی در پسران مبتلا به اختلال بیش فعالی با Loreta

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) یک اختلال عصبی روانپزشکی رایج دوران کودکی است که ۶٫۱ میلیون کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. مکانیسم ADHD در حال حاضر نامشخص است، اما به نظر می‌ رسد علت آن بیشتر نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد. کودکان مبتلا احتمالاً در قسمت هایی‌ از مغز که مسئول توجه و تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی می‌ باشد، دچار نقص جزئی هستند. در مطالعه حاضر، از الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) برای بررسی ناحیه مغز و نوارهای مغزی پسران مبتلا به ADHD استفاده شده است. روش مطالعه به این صورت بوده که ۴۰ پسر مبتلا به ADHD و ۴۰ کودک بدون ADHD به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفته است. تجزیه تحلیل داده های مغزی توسط نرم افزار loreta در این تحقیق انجام شده است.

محققین پس از بررسی های لازم دریافتند که فرکانس های مغزی در کانال های T3و T4 در پسران مبتلا به ADHD به طور قابل توجهی بیشتر از افراد کنترل بود. همچنین باند فرکانس بتا توسط loreta، تفاوت معنی داری را در بین گروه ADHD و گروه کنترل نشان داد. در حالت کلی در ناحیه های مغزی شامل شکنج گیجگاهی تحتانی و میانی دو طرفه بیشترین تفاوت را بین گروه ADHD و گروه کنترل در باند بتا نشان داد. هم‌چنین افزایش اتصال بین شکنج میانی پیشانی چپ و شکنج دوکی شکل لوب تمپورال را در پسران مبتلا به ADHD نشان می دهد.

نتایج

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که شکنج گیجگاهی تحتانی، شکنج گیجگاهی میانی و شکنج دوکی شکل لوب گیجگاهی به طور بالقوه در ADHD در پسران نقش دارند. بنابراین تحلیل ها نشان می دهد که نرم افزار لورتا ( Loreta ) می تواند یک ابزار امیدوارکننده برای تجزیه و تحلیل سیگنال های EEG باشد و همچنین می توان از آن برای بررسی مکانیسم ADHD استفاده شود. هم چنین در مقایسه با سایر روش های تصویربرداری مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، انجام EEG آسان، سریع و کم هزینه است. در حالت کلی مطالعه حاضر رویکرد جدیدی را برای بررسی پاتوژنز ADHD در پسران ارائه می‌کند.


مطالب مرتبط: لورتا نوروفیدبک(Loreta)

منبع : Chiang, C. T., Ouyang, C. S., Yang, R. C., Wu, R. C., & Lin, L. C. (2020). Increased Temporal Lobe Beta Activity in Boys With Attention-Deficit Hyperactivity Disorder by LORETA Analysis. Frontiers in Behavioral Neuroscience, ۱۴, ۸۵٫‏
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *