عملکرد شناختی کند و ارتباط آن با اوتیسم
عملکرد شناختی کند و ارتباط بالینی آن با افراد مبتلا به اوتیسم
2021-11-17
افزایش فرکانس بتا در لوب گیجگاهی درپسران مبتلا به ADHD با لورتا
افزایش فرکانس بتا در لوب گیجگاهی در پسران مبتلا به ADHD با لورتا
2021-11-24

شباهت علائم ذهنی بین افراد مبتلا به طیف اوتیسم و ​​اختلال بیش فعالی در بزرگسالان

اختلال طیف اوتیسم (ASD) به عنوان رفتارهای ناسازگار تکراری، رفتارهای حرکتی کلیشه‌ای، و پایبندی سخت به روال‌ها، علاوه بر مشکل در روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی تعریف می‌شود.
به طور مشابه، کودکان مبتلا به ADHD(بیش فعالی) اغلب اختلالات بین فردی و اجتماعی مشابه علائم اصلی ASD(اوتیسم) را نشان می دهند. با توجه به این همپوشانی ها، همبودی ASD و ADHD به طور رسمی در معیارهای DSM-5 ذکر شده است.

با مطالعات کودکان که شباهت علائم بالینی را بین ASD و ADHD همراه با نرخ بالای همبودی نشان می دهد و در افراد دارای عملکرد بالا حتی بیشتر بود و به ۴۴% -۶۵% رسید.
Reiersen و همکاران ۶ مقیاس پاسخگویی اجتماعی را در کودکان مبتلا به ADHD ارزیابی کردند و گزارش دادند که یک سوم پسران و سه چهارم دختران مبتلا به زیرگروه ترکیبی ADHD هستند که با علائم اوتیسم ارائه می شود.

نتایج

نتایج می‌تواند نشان دهد که عواملی غیر از خطرات ژنتیکی مشترک ممکن است در همپوشانی علائم اوتیسم و بیش فعالی نقش داشته باشند.علل مختلفی منجر به علائم مشابه میشود، به طوری که افراد مبتلا به ASD ممکن است بی توجه به نظر برسند زیرا نسبت به چیزهای اطراف خود بی تفاوت هستند، در حالی که به نظر می رسد افراد مبتلا به ADHD روابط بین فردی مشابهی را نشان می دهند.

علاوه بر این، عواملی مانند عملکرد اجرایی، تفاوت‌های IQ، شرایط اجتماعی و علائم ذهنی مانند اضطراب یا افسردگی ممکن است بر علائم ذهنی اوتیسم و بیش فعالی در بزرگسالان مبتلا به این دو بیماری تأثیر بگذارند. ارزیابی دقیق‌تر علائم ASD با استفاده از برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم-۲ (ADOS-2) و سایر اندازه‌گیری‌های عینی برای علائم ADHD برای تعیین ماهیت رابطه ASD و ADHD در بزرگسالی بسیار مهم است.


مطالب مرتبط:   درمان اوتیسم با توانبحشی شناختی ,  درمان اوتیسم با نوروفیدبک

منبع : Nakagawa, AHayashi, WNishio, T, et al. Similarity of subjective symptoms between autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder in adults: Preliminary findingsNeuropsychopharmacol Rep۲۰۲۱۴۱۲۳۷– ۲۴۱https://doi.org/10.1002/npr2.12170
بیشتر بدانید

دیدگاه ها بسته شده است