افسردگی و کمردرد
رابطه‌ی افسردگی و کمردرد
2018-11-12
اختلالات رشدی عصبی
باز توانی شناختی کودکان مبتلا به اختلالات رشدی عصبی
2018-11-20

خواب مختل شده می تواند ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش دهد

ساعت درونی بدن ما، یا ریتم شبانه روزی، تقریبا همه فرایندهای بیولوژیکی بدن ما، از جمله خوابیدن، خوردن و فشار خون را تنظیم می کند.و همچنین تمایل انسان به خواب را، در هر ۲۴ ساعت شبانه روز تعیین می کند. مردم به طور کلی به ۲ دسته که شامل: افرادی که تمایل به بیدارماندن تا دیر وقت دارند و افرادی که سحرخیز هستند و صبح ها زود بیدار می شوند، تقسیم می شوند.

ساعت بدن شما ذاتا بیولوژیکی است، به این معنی که شما نمی توانید آن را تغییر دهید. اگر شما فردی هستید که تمایل به بیدارماندن در شب دارید، احتمالا برای همیشه به همین ترتیب خواهید بود.فقط باید یاد بگیرید که چگونه به بهترین نحو آن را مدیریت کنید. به هم خوردن ریتم طبیعی می تواند برای شما واقعا بد باشد. برای مثال، شما احتمالا در کوتاه مدت احساس ضعف، بی حالی و بی انگیزگی داشته باشید. و برخی از تحقیقات نشان می دهد که در بلند مدت، احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر می تواند افزایش یابد. طبق یک مطالعه جدید که در The Psychiatry Lancet منتشر شده است، ساعت بدنی مختل شده نیز می تواند ریسک ابتلا به افسردگی، اختلال دوقطبی و سایر اختلالات خلقی را افزایش دهد. محققان دانشگاه گلاسکو در انگلیس، به مدت یک هفته میزان اختلال در ساعت بدن ۹۱،۱۰۵ نفر را تحت نظرگرفتند. اگر در اواخر روز بسیار فعال یا در طول روز غیر فعال بودند، این به عنوان یک اختلال طبقه بندی می شد. افراد با اختلال شدیدتر، نسبت به افرادی که روز معمولی داشتند( فعالیت در روز و خوابیدن در شب)، بین ۶ تا ۱۰ درصد بیشتر مبتلا به اختلال خلقی تشخیص داده شدند. اختلال شبانه روزی نیز با رفاه پایین تر، روان رنجی بالاتر، افزایش تنهایی، خوشبختی کمتر و رضایت از سلامتی، تغییرات خلقی بیشتر و زمان واکنش آهسته در ارتباط بود. Laura Lyall، نویسنده اصلی این مقاله، بیان کرد که این مطالعه در نوع خودش بزرگترین مطالعه ای است که برای شناسایی ارتباط بین ساعت بدن مختل شده و اختلالات خلقی، تا به حال انجام شده است .با این حال، نتایج نشان نمی دهد که آیا اختلال باعث بیماری روانی می شود، یا از نشانه ای آن است، به عنوان مثال، تغییرات در سطوح انرژی و اختلالات خواب با تشخیص افسردگی یا اختلال دوقطبی مشترک است. اما این یک حوزه ی تحقیقاتی است که دانشمندان می توانند به آن توجه کنند.
به گفته ی Daniel Smith، استاد روانپزشکی و نویسنده ارشد این مطالعه : “گام بعدی شناسایی مکانیزم هایی است که کدام دلایل ژنتیکی و محیطی اختلال ریتم شبانه روزی می تواند باعث افزایش خطر افسردگی و اختلال دوقطبی در افراد می شود.”
“این موضوع در سطح جهانی مهم است، زیرا اکثر مردم در محیط های شهری زندگی می کنند که به عنوان عاملی که ریسک اختلال ریتم شبانه روزی و به تبع آن پیامدهای ناشی از سلامت روان را افزایش می دهد، شناخته شده است “.
ریتم های شبانه روزی برای زندگی بسیار حیاتی هستند، زیرا آنها در طول زمان برای انطباق با فازهای مختلف روز، تنظیم هورمون ها، رفتار، خواب، درجه حرارت بدن و سوخت و ساز بدن ما، تکامل یافته اند.
این موضوع به عنوان یک حوزه ی مهم تحقیق در نظر گرفته شده است، سه دانشمند که مکانیسم های مولکولی خاصی را در ساعت بدن کشف کردند – جفری سی هال، مایکل روسباچ و مایکل وی. یونگ – جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۲۰۱۷ را به دست آورده اند. این مقاله توسطBusiness Insider منتشر شده است.

 


بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *