اضطراب و افسردگی قرنطینه covid-19
اضطراب و افسردگی در طول قرنطینه COVID-19
2021-11-03
تأثیر rtms بر میگرن
ارزیابی تأثیر rTMS در پیشگیری از میگرن در بیماران مقاوم به درمان
2021-11-10

امواج مغزی در کودکان مبتلا به بیماری های انگلی روده ای و کودکان مبتلا به بیش فعالی

بیماری‌­های انگلی روده­‌ای علاوه بر مشکلات جسمانی خاصی که ایجاد می­کند، از نظر روانی هم باعث نقص­‌های شناختی مشابه با کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش­‌ فعالی می­‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش امواج مغزی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماری­‌های انگلی روده­‌ای و کودکان مبتلا به اختلال نقص­ توجه بیش ­‌فعالی صورت گرفته است. نمونه­‌گیری از بین کودکان مقطع ابتدایی، شامل ۱۲۰ کودک در گروه­‌های ۴۰ نفری از کودکان سالم، مبتلا به اختلال نقص­ توجه/بیش­‌فعالی و انگلی روده­‌ای به صورت هدفمند صورت گرفته است.

نتایج

ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، مقیاس درجه‌بندی Conners-فرم گزارش والدین، ثبت امواج مغزی توسط دستگاه Procamp دوکاناله در ناحیه FCZ و تست­‌های انگلی بوده است. یافته­‌ها نشان داد که ضرایب لجستیک موج تتا در امواج مغزی  در کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده­‌ای و  بیش فعالی معنادار است.همچنین کودکان سالم و کودکان مبتلا به اختلال نقص­ توجه بیش ­‌فعالی با ۸۵ درصد، بیشترین صحت را در پیش­‌بینی داشته­‌اند و کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده­ ای با ۵/۵۲ درصد، دومین رتبه صحت در پیش­‌بینی را دارند و بر اساس مدل پیشنهادی به درستی طبقه­‌بندی شده­‌اند. بیماری­‌های مرتبط با انگل­‌های روده­‌ای همانند اختلال نقص­ توجه/بیش­‌فعالی دارای الگویی از افزایش موج تتا هستند.

بدیهی است زمانی که امواج مغزی  اختلال بیش فعالی و بیماری انگلی روده ای مشابه باشد، علائم رفتاری هم می­‌تواند با هم هم‌پوشانی داشته باشد و در صورت عدم بررسی دقیق­‌تر می­‌تواند منجر به اشتباه در ارزیابی و تشخیص گردد. بنابراین تشخیص و ارزیابی دقیق اینگونه بیماری ها به جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان زودهنگام برخی از علائم شناختی و رفتاری آن ها کمک کند. در این راستا ابزارهای دقیق تشخیصی من جمله نقشه مغزی می تواند کمک کننده باشد.


مطالب مرتبط: بیش فعالی و کمبود توجه(ADHD) , نقشه مغزی(QEEG)

منبع :
Toreyhi S, Vahedi S, Tabatabaei S M, Hadighi R. The role of brain waves in distinction children with intestinal parasite diseases and attention-deficit/hyperactivity disorder in Karaj. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (2) :59-71

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *