اضطراب اجتماعی زنان
تأثیر اضطراب بر عملکرد مغز و رفتار‌های اجتماعی زنان
2020-07-14
اثر نوروفیدبک بر آلزایمر
اثر نوروفیدبک بر آلزایمر
2020-07-28

درمان درد های مزمن با نورورفیدبک

درمان دردهای مزمن با نوروفیدبک

امروزه یکی از شکایت های اصلی مراجعین دردهای جسمانی و مزمن این است که درد آنها پایه و اساس فیزیکی ندارد و به نظر می رسد این مشکلات فیزیکی، ریشه در استرس ها و فشارهای روزمره زندگی افراد دارد. این اختلالات تحت عنوان اختلالات نشانه جسمانی نام برده می‌شود. افراد مبتلا به اختلال نشانه جسمانی معمولا نشانه های جسمانی متعدد و جاری دارند که ناراحت کننده هستند یا به ناراحتی های قابل ملاحظه ای در زندگی روزانه منجر می‌شود. بنابراین محققین به اثر بخشی تاثیر نوروفیدبک بر درد های مزمن پرداخته اند. این یک مقاله مروری است که با بررسی چندین مطالعه بالینی به نتایجی درمورد اثربخشی نوروفیدبک رسیده است.

محقیقن آمریکایی من جمله ساترلند و همکارانش در این پژوهش ها دریافتند که نوروفیدبک به گونه ای عمل می‌کند که فرد بازخوردی از سیگنال های مغزی خود دریافت کرده که این امواج مربوط به فعالیت های عصبی زیر سطح هوشیاری هستند و عموما انسان به دلیل عدم آکاهی از امواج مغزی قادر به شناخت و تغییر ان ها نمی باشد اما با مشاهده نمایش این امواج پس از مدتی فرد توانایی تغییر و تاثیر بر آن هارا کسب می‌کند. درمقایسه با دیگر درمان ها، درمان نورفیدبک به طور مستقیم بر پردازش احساس درد تاثیر دارد. بنابراین نوروفیدبک این امکان را فراهم می‌کند که فرد از امواج مغزی خود بازخورد واقعی درمورد سیگنال های مغزی خود دریافت کند و هم چنین بیماران را وادار به تعدیل درد با استفاده از فعالیت مغز خود می‌کند. ب

نابراین در همه این مطالعات، نتایج نشان می‌دهد که درد کاهش قابل ملاحظه ای داشته و هم چنین علاوه بر دردمزمن، باعث بهبودی علایم افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب در مراجعین شده است. لذا از نورفیدبک می‌توان به عنوان یک درمان مفید برای کاهش دردهای جسمانی پیشنهاد می‌شود.


منبع : Patel, K., Sutherland, H., Henshaw, J., Taylor, J. R., Brown, C. A., Casson, A., … & Sivan, M. (2020). Effects of neurofeedback in the management of chronic pain: A systematic review and meta‐analysis of clinical trials. European Journal of Pai.

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *